routing-van-je-website

Routing van je website

door

in

Routing van je website

Vergelijk je website eens met een supermarkt. Als je een supermarkt binnen komt wordt je als het ware gedwongen om een bepaalde route te lopen. De stellages met producten en de pijlen op de grond staan zo opgesteld dat je eigenlijk wel naar links, rechts of rechtdoor moet lopen. Dat doen ze natuurlijk niet voor niets. Ze willen dat je zo veel mogelijk producten ziet en je zo in de verleiding komt om er een aantal te kopen. Hé, zou je datzelfde concept ook op een website kunnen loslaten?

Routing van je website

Jazeker kan dat. Je werkt dan niet met stellages, zoals in een supermarkt, maar je werkt met kleuren en de layout. Stel van te voren vast wat je wilt van de bezoeker. Wat wil je dat je bezoeker zeker ziet. Welke tekst hij moet lezen. Op welke pagina van jouw website hij terecht moet komen. Zorg er daarna voor dat hij daar ook daadwerkelijk komt. Dat hij er naar toe geleid wordt.

Balans is belangrijk

Zorg wel voor balans in het ontwerp, de layout en het kleurgebruik. Schreeuwende kleuren wekken al snel aversie op. Enorme buttons komen ongeloofwaardig over. Een layout waar alles kriskras door elkaar staat is onoverzichtelijk. De truc is om het geheel in harmonie te laten zijn en toch subtiel extra aandacht te creëren voor het gewenste doel. Voorbeelden hiervan zijn bijvoorbeeld een label “nieuw” bij een product. Een item in het navigatie-menu met een andere achtergrond kleur. Een aantal pakketten, waarbij er boven één staat “meest gekozen”.

Wat verwachten bezoekers

Geef bezoekers vooral wat ze verwachten op je website. Een bezoeker verwacht het logo van jouw bedrijf of organisatie bovenin. Het liefst linksboven. Daarnaast of daaronder het navigatie-menu. Elementen als contactgegevens/ telefoonnummers en openingstijden verwachten bezoekers ook direct in beeld te krijgen. Bij een grotere website staat het zoekvenster vaak rechtsboven in de header of in de rechterzijbalk onder het menu. Ook Social Media icoontjes verwacht een bezoeker of bovenin of onderaan de website in de footer. Maar waarom zou je aan deze verwachting voldoen en niet gewoon iets anders doen?

3-30-3 regel

Ken je de 3-30-3 regel? In 3 seconden bepaald een bezoeker of hij op de website kan vinden wat hij zoekt. In slechts 3 seconden vormt zich de eerste indruk van jouw website. Zo niet, dan is hij gelijk weg. Als de bezoeker voldoende geïnteresseerd is krijgt jouw website nog eens 30 seconden om hem verder te overtuigen. Is dat het geval, dan blijft hij 3 minuten op jouw website. Als de routing van de website dan goed is, is de bezoeker daar gekomen, waar jij wilde, of heeft hij dat gelezen wat jij voor ogen had. Het doel is dus behaald.

Check waar de bezoekers van jouw websites kijken

Er zijn allerlei visuele hulpmiddelen om ook echt te zien wat jouw bezoekers doen. Wil je het echt professioneel aanpassen dan ga je werken met eyetracking. Willekeurige mensen worden uitgenodigd om jouw website te bekijken. Een geavanceerde camera registreert de beweging van hun ogen. Naderhand kan je dus zien waar een bezoeker begon te kijken, waar hij toen naar toe keek. Zo krijg je de routing te zien. En zo kan je dus zien of je het goed gedaan hebt of niet. Het nadeel van deze methode is dat het erg prijzig is.

Check waar jouw bezoekers klikken met een heatmap

Een goedkoper alternatief is een heatmap. Dat is een stukje software, een plugin of een extentie die wordt geïnstalleerd op jouw website of in de browser. Hiermee worden alle klikken op jouw website geregistreerd. Als je de resultaten van de heatmap bekijkt, zie je een laag over jouw website met warmtegebieden. Daar waar het een rode waas is, is heel veel geklikt. Waar een oranje/gele waas is, wordt minder geklikt. Dit is heel waardevolle informatie en kan soms voor verrassingen zorgen. Wat voor jou zo overduidelijk leuk, blijkt voor de bezoeker helemaal niet duidelijk. Aanpassen en optimaliseren is een continue proces, waardoor je de routing steeds meer kunt sturen.

Gebruik een statistiekprogramma

Cijfers geven ook inzicht in het gedrag van de bezoeker. Een bekend gratis statistiekprogramma is Google Analytics. Je kunt doelpagina’s instellen en zo conversie meten. Nadat je aanpassingen op de website hebt gedaan kan je de vorige periode afzetten tegen de huidige periode. Heb je meer conversies behaald, dan heeft de aanpassing effect gehad.

De kracht van referenties

Ook referenties kunnen bijdragen aan de routing. Dat heeft te maken met vertrouwen. Als bezoekers zien dat andere bezoekers een positieve ervaring met iets hebben of al geklikt hebben, zijn ze eerder geneigd om ook te klikken. Zeker als het bekenden zijn. Lees ook onze blog over de kracht van referenties. Zo kan je bezoekers ook daar krijgen, waar je wilt.

Tips voor een goede routing van je website

Een aantal tips waar je je voordeel mee kan doen:

  • zorg er voor dat een bezoeker binnen twee klikken de gehele website kan bereiken.
  • zorg voor duidelijke call-to-actions. En zorg dat knoppen de juiste kleur hebben voor een optimale doorklikratio.
  • Maak de call-to-actions beschrijvend. Niet “klik hier” of “meer info”, maar laat weten waar je naar toe gaat of wat je krijgt als je op het linkje of de button klikt.
  • Als je foto’s van personen gebruikt, laat ze dan naar iets kijken of wijzen.
  • Een rustige layout geeft overzicht en duidelijkheid
  • Gebruik een kleurpalet wat bij elkaar past en niet vloekt of schreeuwt.
  • Gebruik korte, bondige en duidelijke koppen boven paragrafen.
  • Speel met kleine labels, teksten en subtiele verschillen in een menu, om extra aandacht te trekken.
  • Gebruik referenties om bezoekers te laten klikken.
  • Ga met statistiekprogramma’s en heatmaps na wat de bezoekers daadwerkelijk doen en pas de website aan op de resultaten.

Webbouwer versus design studio versus online marketing

De routing van een website is een vak apart. Een webbouwer heeft veel verstand van hoe hij een website moet bouwen. Maar van conversie en routing weet hij vaak weinig. Een design studio kan de mooiste ontwerpen maken, maar vaak wordt er een ontwerp met veel plaatjes gemaakt. Dat ziet er weliswaar mooi uit, maar er wordt volledig voorbijgegaan aan de routing en Google (zoekmachine optimalisatie). Een online marketeer heeft de kennis van conversie, maar kan dit niet vertalen in een passend ontwerp en een werkende website. Het is daarom van belang om een partij voor jouw website te kiezen die al deze facetten in zich heeft verenigd.

Flash3000 Productions voor een optimale routing van de website

Met onze commerciële inslag en langdurige ervaring in conversie kunnen wij uw wensen wel vertalen in een sprekend design met een optimale routing. Het websitedesign wordt vakkundig omgezet in code en ook aan de zoekmachine-optimalisatie wordt veel aandacht besteed. Zo staat uw website hoog in Google en wordt de bezoeker via een optimale routing feilloos naar het doel geleidt.

Wilt u ook een optimale routing op uw huidige of nieuwe website? Neem dan contact met ons op via info@flash3000.nl of bel ons direct via 0172 534564.